Superwizja dla terapeutów

Superwizja jest m.in. procesem uczenia się, podczas którego superwizant współpracuje z bardziej doświadczonym specjalistą np. psychoterapii, psychologii klinicznej lub psychiatrii, nad poszerzeniem własnych umiejętności i doświadczenia zawodowego, które mają służyć pacjentowi/klientowi zgłaszającemu się do superwizanta po pomoc. Najważniejszymi celami superwizji są: dobro pacjenta (którego doświadczenia są omawiane podczas superwizji), oraz rozwój kompetencji zawodowych superwizanta.

Głównym celem superwizji jest stworzenie możliwości do refleksji nad własną pracą z pacjentami/klientami, nad własnymi doświadczeniami oraz obserwowanie tego co dzieje się w relacji terapeutycznej. Superwizja ma też wymiar dydaktyczny. 

Może mieć ona formę indywidualną lub grupową - w naszej Praktyce do 3-4 osób.

Aby przygotować się do superwizji psychoterapii warto zastanowić się (za: Popiel, Pragłowska “Psychoterapia poznawczo-behawioralna” wyd I):

  • Jaki problem chcesz przedstawić do superwizji?
  • Jaką diagnozę postawiłeś lub rozważasz w przypadku tego pacjenta?
  • Jaki masz poznawczy model pozwalający zrozumieć i leczyć problem pacjenta – czyli z jakiej wiedzy teoretycznej korzystasz?
  • Jaki masz problem w prowadzeniu terapii zgodne z modelem teoretycznym?
  • Jakiej wiedzy lub doświadczeń ci brakuje, w zakresie procedur i technik zmiany CBT?
  • Czy reakcje pacjenta w terapii są zgodne z oczekiwaniami? Jeśli nie podaj swoje hipotezy, co do tego dlaczego. 
  • W jaki sposób zachowanie terapeuty lub relacja terapeutyczna mogą przeszkadzać w efektywnej terapii?
  • Jak rozumiesz mechanizm aktualnego problemu (twoja konceptualizacja problemu)?
  • Co wyzwala, a co podtrzymuje lub wzmacnia problem? 
  • Jaki masz dotychczasowy plan terapii? Podaj w skrócie.